Den normale, menneskelige tilnærmingen til å lære noe er å prøve det, finne ut at du er dårlig på det, prøve det annerledes og til slutt forstå det. Maskiner er ikke annerledes enn oss på dette området. Hver gang du kjører en Instagram-annonse, gjennomgår Facebook en kurve der den finner ut hvordan den skal levere annonsene dine på best mulig måte. Og dette er, kort sagt, hva en læringsfase er.
Når du kjører Instagram-annonser, er det et øyeblikk hvor alt føles ustabilt – kostnadene hopper, resultatene svinger, og ingenting ser forutsigbart ut. Det er læringsfasen. Det er ikke et problem. Det er rett og slett systemet som samler inn data slik at det kan levere annonsene dine til de riktige personene til lavest mulig kostnad.
De fleste annonsører blir bekymret i denne fasen og gjør akkurat de endringene som presser dem tilbake til start. La oss se på hvordan læringsfasen faktisk fungerer i 2025, hvorfor den er viktig, og hva du bør gjøre for å komme raskere forbi den.
Hva er egentlig læringsfasen?
Når et annonsesett publiseres, har Instagrams leveringssystem en oppgave: å finne ut hvem som mest sannsynlig vil utføre handlingen du optimaliserer for. Det kan være et kjøp, en potensiell kunde, en kjøp i handlekurven, en visning av landingssiden eller en hvilken som helst annen konverteringshendelse.
I løpet av læringsfasen gjør systemet følgende:
- Tester ulike målgruppesegmenter
- Eksperimenter med plasseringer
- Studerer tidlige engasjementsmønstre
- Identifiserer hvem som reagerer best
- Optimaliserer budgivning og levering
Fordi det er testing, kan CPC-en, CPM-en og CPA-en din se ustabile ut. Det er normalt. Algoritmen har ikke låst seg på de ideelle kjøperne dine ennå.
Når er læringsfasen over?
Instagram trenger vanligvis rundt 50 optimaliseringshendelser innen en syvdagers periode for at et annonsesett skal avslutte læringsfasen.
Disse «hendelsene» avhenger av hva du optimaliserer for:
- Optimalisering for kjøp → 50 kjøp
- Optimalisering for potensielle kunder → 50 potensielle kunder
- Optimalisering for legg-i-handlekurv → 50 legg-i-handlekurv
Når systemet når denne terskelen, forstår det nok om målgruppen din til å stabilisere ytelsen
Hvorfor bør du være bekymret for læringsfasen?
Facebook bruker utelukkende maskinlæring for å finne ut hvordan man best kan levere en bestemt annonse til publikum for å få mest mulig engasjement. Dessverre, siden ikke alle annonsekreativer er skapt like, tar noen tid å få ut, mens andre kommer seg ut av læringsfasen på et blunk.
Men hvorfor er folk livredde for læringsfasen?
Fordi resultatene og gjennomsnittlig kostnad per klikk generelt er lavere i læringsfasen enn når annonsene sirkulerer regelmessig. Hver dag er uforutsigbar: Noen dager kan annonsene dine gi flere kunder, og andre dager gjør de det rett og slett ikke.
Og grunnen til dette er at Facebook tester forskjellige plasseringer, reklamer og målgrupper. Som et resultat prøver de å finne ut hvilken kombinasjon som fungerer best. Selv om noen kombinasjoner kan gi flere potensielle kunder, kan andre ikke gjøre det.
Men husk at denne kortsiktige smerten kan gi deg langsiktige gevinster!
Hvor lenge vil annonsen din være i læringsfasen?
Avhenger!
Noen annonser kan avslutte denne fasen innen noen få uker. Andre kan ta opptil én uke. Annonsene avslutter vanligvis læringsfasen når de oppnå 50 konverteringer innen et 7-dagers vindu.
Men den virkelige ulempen er at annonsene dine kan gå inn i læringsfasen igjen når som helst, etter en uke eller til og med en måned. Hvorfor skjer dette? Dette skjer fordi Facebook har oppdaget at du har gjort en større redigering i Instagram-annonsen din og ønsker å sjekke alt på nytt med en ny læringsfase.
Nå kan dette bli ganske utmattende, for ikke bare må du sitte gjennom en læringsfase, men du må også bruke penger på det.
Nå vet du hvorfor annonsører irriterer seg over læringsfaser. Men det finnes en måte å omgå dette på. Les videre for å finne ut mer.
Hva sender en annonse tilbake til læring?
Det er her de fleste annonsører står fast. Du slutter å lære ... og så plutselig er du tilbake i det.
Annonsen din går inn i læringsfasen igjen når du lager store redigeringer, Slik som:
- Endring av målgruppen
- Bytte av plasseringsstrategi
- Oppdaterer reklamen (nytt bilde/nytt video)
- Endring av optimaliseringshendelsen
- Justerer budsjettet for drastisk
- Redigering av budstrategien
- Sette et annonsesett på pause og starte det på nytt
Noen redigeringer er uunngåelige, men unødvendige justeringer forsinker optimaliseringen.
Selg mer via Instagram 💰
PRØV FOR FREEHvorfor er jeg tilbake i læringsfasen?

Nå som du er ute av læringsfasen, er det siste du ønsker at annonsen din skal vises igjen. For å vite hvorfor du kom tilbake til læringsfasen, sjekk ut infografikken ovenfor. Så, hvordan unngår du dette? Slik gjør du:
1. Opprette en ny annonse eller kreativ
Hvis du er noen som har laget din aller første Instagram-annonse og ønsker at annonsen din skal hoppe over læringsfasen helt, så nei, det kan du ikke.
Alle nye annonser må gå inn i læringsfasen for å hjelpe Facebook med å forstå hvordan de vil prestere når de plasseres under forskjellige forhold. Så det er ingen måte å omgå dette på (og ærlig talt, du bør ikke!).
2. Gjorde drastiske endringer
Her er et annet eksempel på når annonser sendes til læringsfasen. Dette skjer når du gjør store, drastiske endringer i annonsen din.
Men hva regnes som en vesentlig endring? Noen eksempler på slike endringer er som følger:
- A budsjett- eller budendring på mer enn 20 % (kan noen ganger skje for lavere beløp).
- Alle endringer som gjøres i annonseinnholdet ditt. (Jepp! Selv de små.)
- Revisjon av målgruppen for annonsen din
- Velge forskjellige annonseplasseringer
- Endring av det endelige målet av annonsen din, for eksempel bevissthet til konvertering og så videre.
Hvis du har gjort noen av disse endringene, er annonsen din tilbake i sikkerhet av nettopp den grunnen.
Hvordan gjøre endringer og fortsatt holde seg utenfor læringsfasen?
Helt siden du gikk gjennom den første læringsfasen, har du ønsket å gjøre en endring. Og endringen er så viktig at du praktisk talt ikke kan slutte å tenke på den. Men hvordan får du det til uten at annonsen din går tilbake til læringsfasen? Her er noen snikende tips som hjelper deg med å navigere:
- Gjør alle endringer i én omgang for å unngå å drive frem og tilbake inn i læringsfasen.
- Basert på din forståelse av målgruppen, gjør endringer som vil gi en output på 50 konverteringer innen 7 dager (siden det er dette som vil få annonsen din ut av læringsfasen). På denne måten, selv om du tilfeldigvis går inn i fasen, vil du komme deg ut av den raskere.
- Sørg for å aldri sett annonsen på pause i en lengre periode.
- Ha en stort nok budsjett og publikum, slik at du kan nå konverteringsmålet uten problemer.
Når det er sagt, kan en vellykket læringsfase redusere kostnaden per kjøp (CPA) og forbedre bunnlinjen. Så prøv å ikke unngå å gå inn i læringsfasen for å utnytte budsjettet ditt effektivt.
Hvordan kan jeg gjøre læringsfasen mindre smertefull?
Selv i læringsfasen blir annonsebudsjettet ditt brukt opp. Selv om resultatene er gode noen dager, kan andre dager være brutale. For å unngå å bruke for mye penger i denne læringsfasen, er det noen tips du kan følge.
1. Konsolider annonsesett
Å kjøre flere annonser samtidig kan redusere sjansene dine for å få nøyaktige og raske resultater. For å unngå at læringsfasen blir unødvendig lang, kan du vurdere å slå sammen annonsene dine som er like.
2. Lag endringene dine i grupper
Selv om det er fristende å gjøre endringer i det øyeblikket du ser dem, er dette kanskje ikke et lurt alternativ. Fordi når du gjør endringer ofte, vil annonsene dine gå inn og ut av læringsfasen. For å sikre at dette ikke skjer, kan du notere dem ned og gjøre en rekke endringer samtidig.
3. Sett av tilstrekkelig budsjett og publikum
Målet er å få 50 konverteringer innen et 7-dagers vindu for å sikre at annonsen sendes ut av læringsfasen. Og de to viktigste parameterne som bestemmer denne konverteringsraten er det tildelte budsjettet og målgruppen du har valgt. Når disse hindringene er ute av veien, vil annonsen din raskt komme seg ut av læringsfasen.
For å sikre at annonsen din har en tilstrekkelig budsjett, her er en enkel matematikk for deg:
Ta CPA-en din og multipliser den med 50 for antall konverteringer (f.eks. 25 x 50 = 1250). Del den nå med 7 for antall dager disse konverteringene må skje innen (f.eks. 1250 / 7 = 178). Tildel nå dette eller mer som ditt daglige budsjett til oppnå konverteringer før.
Hva er begrenset læring?
Det finnes et mindre vanlig scenario der annonsen din aldri forlater læringsfasen og blir merket som «Begrenset læring». Hva skjedde her?
Av en eller annen grunn kunne Facebook bare lære begrenset informasjon om hvordan de best kunne markedsføre annonsen din. Dette kan skyldes ulike faktorer, som for eksempel en lavere budsjett eller en oversegmentert målgruppe. I slike tilfeller gir det ikke nødvendigvis mer verdi å la annonsene dine forbli i læringsfasen. I noen tilfeller kan de gi dårligere resultater enn før.
Dette skjer vanligvis fordi:
- Publikummet er for lite
- Budsjettet er for lavt
- Konverteringshendelsen er for sjelden
- Du kjører for mange annonsesett med delte budsjetter
- Trakten krever handlinger med høy intensjon som ikke skjer ofte
For å komme deg ut av dette, prøv å sette av et større budsjett, justere oversegmenterte annonser og målgrupper ved å gjøre dem brede, lage gode reklamer og så videre.
Hvordan komme seg raskere ut av læringsfasen?
Du kan ikke hoppe over læringsfasen, men du kan gjøre den kortere og mer effektiv med et smart oppsett.
1. Bruk et budsjett som samsvarer med målet ditt
Hvis budsjettet ditt er for lite til å gjennomføre 50 arrangementer i uken, vil læringsfasen dra ut i evigheter.
En enkel retningslinje:
Velg et dagsbudsjett som realistisk sett kan støtte arrangementet du optimaliserer for.
2. Velg konverteringshendelser som faktisk skjer
Hvis kjøp er for sjeldne med ditt nåværende budsjettnivå, begynn med:
- Legg i handlekurv
- Se innhold
- Bly
- Visning av landingsside
Når du har samlet nok data og ytelsen stabiliserer seg, kan du gå over til dypere konverteringsmål.
3. Unngå konstante redigeringer
Enhver stor forandring starter læringen på nytt.
Planlegg kampanjene dine godt nok, slik at du ikke føler trang til å justere dem daglig.
4. Bruk bredere målretting (ikke overspesifikk)
Ultrasmalt utvalg forsinker læringen fordi systemet ikke finner nok konverteringer.
Bredere betyr ikke tilfeldig – det betyr å gi algoritmen rom til å identifisere dine ideelle kjøpere.
5. Konsolider annonsesett
Å kjøre for mange lignende annonsesett sprer budsjettet ditt tynt og svekker dataflyten.
Ett sterkt annonsesett fungerer mye bedre enn fem svake.
6. Bruk kreative elementer som genererer sterke, tydelige handlinger
Gode reklamer fører til raskere og mer konsistente hendelser, noe som hjelper systemet med å lære raskere.
Fokuser på:
- Tydelig melding
- Sterke kroker
- Mobil-først design
- Raskt lastende landingssider
Jo flere som konverterer tidlig, desto raskere avslutter du læringen.
Final Thoughts
Når lage annonser for Instagram, er det svært viktig å være klar over de omfattende annonseparameterne som Facebook tilbyr. Fordi med denne forståelsen vil du kunne utnytte budsjettet ditt mest mulig effektivt samtidig som duapiå oppnå maksimale fordeler.
En annen viktig ting som må være perfekt i en Instagram-annonse er kreativiteten. Fordi, uansett hvor visuelt fokusert Instagram er, kommer annonsen din ingen vei med en dårlig kreativitet. Selv om du er en genial på målretting, vil resultatene aldri komme med en dårlig kreativitet.
Men heldigvis, Predis AI gjør det til en lek å lage en annonse. Alt du trenger å gjøre er å registrere deg, gi en forespørsel og laste ned din egen annonse på få sekunder. Predis AI har også et bibliotek med maler for noen av dere som ønsker en mer praktisk opplevelse av annonseproduksjon.
Så, hva venter du på? Meld deg på i dag for å få din free konto og begynn å lage Instagram-annonsen din nå!
FAQ:
Læringsfasen i Instagram startes etter at en ny annonse lastes opp eller når en større oppdatering gjøres i en eksisterende annonse. I denne fasen tester annonseleveringssystemet ut flere kombinasjoner for å finne de som gir best resultater.
Vanligvis varer læringsfasen fra noen få dager til en uke, og det avhenger av annonsen. Hvis annonsen din oppnår 50 konverteringshendelser innen 7 dager, vil annonsen din være ute av læringsfasen.
For å komme raskere ut av læringsfasen kan du sette et tilstrekkelig budsjett, målrette deg mot en større målgruppe og sørge for at de kreative personene dine lykkes.
















